Hoppa till innehåll

SPUR-inspektion

Extern bedömning kan göras av olika organisationer, t.ex. SAMF/SFLF eller genom SPUR, som är ett dotterbolag till Sveriges Läkarförbund.

SPUR-inspektion är en kvalitetsbedömning av ST-miljön på en enhet

Att göra en SPUR-inspektion innebär att externa kollegor går igenom nedanstående kriterier A-H för bedömning och sammanfattar detta enligt en fyrgradig skala:

  • A. Uppfyller SOSFS 2015:8 och SPUR:s kriterier för god utbildning
  • B. Uppfyller SOSFS 2015:8
  • C. Uppfyller SOSFS 2015:8 med vissa brister – åtgärder rekommenderas
  • D. Uppfyller ej SOSFS 2015:8 – åtgärder krävs

KRITERIER I KORTHET

A. Verksamheten

  • Skall finnas direktiv och dokumenterade rutiner så att ST kan genomföras och regelbundet utvärderas
  • Verksamheten bör vara tilltillräckligt allsidig så att målbeskrivningens krav kan uppfyllas
  • Det skall finnas en plan för att fråmja lika rättigheter för ST-läkaren oavsett kön, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning

B. Medarbetarstab och interna kompetenser

  • Handledare är specialistkompetenta inom området och handledarutbildade
  • Det skall finnas tillgång till handledarutbildad studierektor med skriftlig uppdragsbeskrivning
  • Det bör finnas tillgång till specialistkompetenta läkare med tidsmässigt utrymme för handledning
  • Det bör finnas intruktioner om hur handledning ska gå till
  • Tjänstgöringen organiserad och planerad så att målbeskrivningen kan uppfyllas
  • Finns vetenskaplig, administrativ och pedagogisk kompetens för att målbeskrivningen ska uppfyllas

C. Lokaler och utrustning

  • Omfattning och standard bör medverka till god lärandemiljö
  • Egen lokal/arbetsrum för ST-läkaren med egen dator
  • Tillgång till adekvat bibliotekstjänst och aktuella och relevanta tidskrifter
  • Tillgång till bibliotek eller annan tyst läsmiljö

D. Tjänstgöringens uppläggning

  • ST-läkaren ska ha ett indivuellt utbildningsprogam där sidoutbildning även innefattas
  • Studierektorn bör delta i uppläggningen av utbildnings- och introduktionsprogram
  • Tjänstgöring uppbyggd efter målbeskrivningens krav och specialistföreningens rekommendationer
  • Verksamhetschef skall tillse att utbildningsprogrammet revideras regelbundet
  • ST-kontrakt bör vara upprättat
  • ST-läkaren bör få introduktionsprogram

E. Handledning och uppföljning

  • En personlig handledare ska finnas för varje ST-läkare
  • Handledningen bör vara överenskommen i förväg och genomföras med regelbundenhet och kontinuitet
  • Handledar- och utvecklingssamtal bör dokumenteras
  • Fortlöpande bedömningar ska göras av ST-läkarens kompetensutveckling
  • Brister i kompetensen bör leda till förändringar av utbildningsprogrammet
  • Utbildningsklimatet skall vara utvecklande
  • Det ska finnas dokumenterade rutiner för hur verksamheten ska granskas genom externa inspektioner

F. Teoretisk utbildning

  • Verksamhetschefen ska tillse att teoretiska moment och kurser planeras in
  • ST-läkaren ska ges möjlighet att genomgå utbildning i enlighet med utbildningsprogrammet
  • Det bör finnas schemalagd tid för självstudier
  • ST-läkaren ska erbjudas tillräckligt med kurser som tillgodoser kompetenskraven i målbeskrivningen
  • Kurserna bör vara kvalitetsgranskade

G. Medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete

  • Utbildning ska erbjudas för att uppnå ett medicinskt vetenskapligt syn- och förhållningssätt
  • En utbildande enhet ska ha ett välfungerande samarbete med en klinik som har disputerade läkare, fungerande doktorandprogram och aktiv forskning
  • Samtliga ST-läkare ska genomföra ett individuellt arbete utifrån vetenskapliga principer
  • Utbildning i kvalitetsarbete ska erbjudas enligt målbeskrivningen

H. Ledarskap och kommunikativ kompetens

  • ST-läkaren ska ges förutsättningar för kommunikativ kompetens muntligt och skriftligt som ska kontinuerligt handledas, bedömas och återkopplas
  • ST-läkaren ska ges förutsättningar att utveckla ledarskapskompetens med handledning, bedömning och återkoppling