Bli fackligt ombud eller skyddsombud
Vill du vara med och påverka din och dina kollegors arbetssituation? Bra! Läkarförbundet är beroende av medlemmarnas engagemang. Utan förtroendevalda, ingen facklig verksamhet.
Skydds-, fackligt- eller arbetsmiljöombuden är arbetstagarnas representanter på arbetsplatserna. Uppgiften är att förhindra olycksfall och ohälsa i arbetet genom att se till att arbetsgivaren uppfyller kraven på systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM. Ofta måste flera intressenter samverka.
Men vad är skillnaden mellan fackligt ombud och skyddsombud?
Fackligt ombud
Det fackliga ombudet företräder Läkarförbundets medlemmar på sin arbetsplats. I praktiken handlar det om att ge medlemmarna stöd i avtalsfrågor och att vara länken mellan arbetsplatsen och lokalföreningens styrelse. Med tiden får du kanske i uppdrag av lokalförening att vara Läkarförbundets representant i en samverkansgrupp.
Skyddsombud
Till skillnad från ett fackligt ombud så företräder ett skyddsombud, eller arbetsmiljöombud, alla anställda inom sitt skyddsområde i arbetsmiljöfrågor.
Funktionen skyddsombud regleras av arbetsmiljölagen (1977:1160). Reglerna är mer omfattande än för fackligt förtroendevalda i allmänhet, och ger rätt till utbildning, den tid som uppdraget kräver, och handlingar och upplysningar som behövs för att genomföra det.
Uppdraget är, som det står i arbetsmiljölagen ”att verka för en tillfredsställande arbetsmiljö”. Det innebär att som skyddsombud, tillsammans med chefen, resonerar kring vad ni kan göra för att få en bättre arbetsmiljö. Ibland kan det vara att någon kollega mår dåligt av jobbet eller att det råder en obalans mellan uppgifter och resurser som skapar stress och ohälsa för hela arbetsgruppen. Då är det viktigt att uppmärksamma chefen på bristerna.
Med stöd av arbetsmiljölagen kan du som skyddsombud begära åtgärder av arbetsgivaren. Får det ingen effekt kan du gå vidare med begäran till Arbetsmiljöverket som då kan besluta om att arbetsgivaren ska åtgärda riskerna. Denna möjlighet har bara skyddsombud!