Möjlighet till deltid viktigt vid val av specialitet

Möjligheten till deltidsarbete är en viktig faktor när nylegitimerade läkare ska välja specialitet. Det visar en enkätundersökning bland 2 500 slumpvis utvalda ST-läkare som SYLF har gjort.

Inom läkarkåren är möjligheten till verkligt individuella arbetstider idag mycket begränsad. SYLF:s undersökning visar att det är möjligheten till deltidsarbete som är viktigt, inte den enskilde läkarens egen önskan om deltidsarbete.

Att möjligheten till deltidsarbete är viktig vid val av specialitet bekräftas genom att 85 procent av dem som uppgivit att det finns möjlighet till deltidsarbete på arbetsplatsen skulle rekommendera en vän eller kollega att söka ST på sin klinik/vårdcentral medan endast 62 procent av dem som uppgivit att möjligheten till deltidsarbete inte finns skulle rekommendera en vän/kollega att söka ST på sin klinik/vårdcentral.

­- Underläkare ställer krav på att kunna göra karriär utan att göra avkall på familj och fritid. Detta ställer nya krav på arbetsgivare inom hälso- och sjukvårdssektorn, säger Lena Ekelius, ordförande i SYLF.

Hela rapporten finns att ladda ned här.

Lena Ekelius, ordförande i SYLF, nås på telefon: 073-08 66 073, e-post: lena.ekelius@sylf.se

John Gambe, utredningssekreterare SYLF, nås på telefon: 08-790 33 66, e-post: john.gambe@sylf.se

SYLF är den näst största yrkesföreningen inom Sveriges läkarförbund och organiserar underläkare. Föreningen har drygt 8 900 medlemmar och har 27 lokalavdelningar. SYLF arbetar bland annat med utbildningsfrågor, arbetsmarknadsfrågor, sjukvårdsorganisatoriska frågor och arbetsmiljöfrågor.

Senast uppdaterad 2011-11-23